Your Cart

Laadpaal aanvragen

Bijna elke gemeente biedt haar inwoners de mogelijkheid een publieke laadpaal aan te vragen. Deze laadpaal wordt dan geheel op kosten van de gemeente gekocht en geïnstalleerd. De laadpaal zal in de buurt geïnstalleerd worden waarbij iedereen zijn of haar elektrische auto kan opladen. Er zijn echter wel een paar voorwaarden om een publieke laadpaal aan te vragen. De exacte voorwaarden voor het aanvragen van een laadpaal verschillen per gemeente, hoewel een aantal voorwaarden bijna altijd terugkomen.

Advies op maat

Snelle service

Vakkundige installatie

Transparant prijzen

Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om een laadpaal op eigen terrein te plaatsen

Je bent niet in staat om op je eigen terrein te parkeren en een laadpaal te installeren. Een parkeergarage bij of onder een appartementencomplex wordt hier ook als parkeergelegenheid gezien, ook al moet hier mogelijk extra voor betaald worden. Als je toegang hebt tot een eigen parkeergelegenheid, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van een laadpaal. Wil je een privé laadpaal laten plaatsen op eigen terrein, dan kun je gebruik maken van onze filterfuncties om te zien welke laadpaal het beste bij jou past!

Doordat de EVBox Businessline beschikt over ingebouwde wifi- en 4G-verbinding kunnen deze intelligente laadpalen met elkaar communiceren en worden firmware-updates automatisch op afstand uitgevoerd. Deze zakelijke laadpaal maakt daarnaast efficiënt gebruik van de beschikbare stroom, ook wel dynamic load balancing genoemd.

Al bestaande publieke laadpalen in de gemeente

Ook kijkt een gemeente of er al publieke laadpalen in de buurt zijn aangevraagd en/of geïnstalleerd. Over het algemeen kijkt een gemeente binnen een radius van 200 à 300 meter van je woning of er al bestaande laadpalen zijn geïnstalleerd. Als dit niet het geval is, dan zal de gemeente de aanvraag voor een laadpaal waarschijnlijk goedkeuren. Een gemeente keurt een aanvraag vaak ook goed als de bestaande laadpalen vaak bezet zijn. Wil je een laadpaal aanvragen voor in de openbare ruimte, dan is het verstandig om eerst navraag te doen bij je gemeente over de regelgeving en vergunningen.

Eisen aan de auto

Gemeenten kunnen ook eisen stellen aan de auto waar de aanvraag voor elektrische laadpaal voor wordt gedaan. Sommige gemeenten verlenen alleen een laadpaal als de auto bijvoorbeeld:

  • Volledig elektrisch is;
  • Aan een bepaalde minimale actieradius voldoet;
  • Een bepaalde minimale accucapaciteit heeft.

Wanneer je een publieke laadpaal bij je gemeente aanvraagt is het verstandig op een aantal dingen te letten. Zo duurt de verwerkingstijd van een aanvraag vaak vier tot zes maanden en is het belangrijk te weten dat een publieke laadpaal door iedereen met een elektrische auto gebruikt mag worden. Houdt er dan ook rekening mee dat de laadpaal enkele straten van je huis geïnstalleerd zou kunnen worden. Bij deze parkeerplaats waar de laadpaal komt te staan wordt een bord geplaatst dat aangeeft dat parkeren alleen is toegestaan voor elektrische auto’s. Het is niet mogelijk om de parkeerplaats alleen voor jouw elektrische auto te reserveren waarmee je dus geen garantie hebt dat je ten alle tijden de laadpaal kan gebruiken. Het laden gaat tegen een commercieel tarief. Vaak ligt de prijs rond de €0,35 kWh. Laden op een eigen laadpaal kost gemiddeld rond de €0,20 per kWh.

Koop je liever een eigen laadpaal voor thuis? Ons assortiment bestaat uit laadpalen van de topmerken AlfenWebasto en Wallbox. Bekijk ze op onze productpagina! Voor vragen staat Team WiR voor je klaar om telefonisch advies te geven over welke type en merk laadpaal voor jou het meest geschikt is zodat de overstap naar elektrisch rijden een fluitje van een cent wordt.

Onze aanpak

In 3 stappen naar uw ideaale laadpaal oplossing!

1. Wij begeleiden je door het hele proces.

We snappen maar al te goed dat het uitkiezen van een laadpaal een lastige klus kan zijn. Ingewikkelde technologie, lastige begrippen en hoe zit het met de installatie? Bovendien is een laadpaal vaak een prijzige investering. Bij WiR maken we het hele aankoopproces daarom zo makkelijk mogelijk voor je.

2. Je ontvangt een voorstel op maat

Vul het online aanvraag formulier in. We vragen je ook een aantal foto’s van je meterkast en de locatie waar het laadstation komt te maken. Deze kun je aan het einde van het formulier uploaden. Op basis van het formulier stellen we een offerte voor je op.

3. Akkoord en installatie

Bij akkoord nemen wij contact met je op om een datum in te plannen voor de installatie. Wij kunnen doorgaans binnen twee weken komen installeren.

Veelgestelde vragen

Een slimme laadpaal is verbonden met het wifi-signaal in huis en communiceert met je elektrische auto, app en mogelijk zelfs je zonnepanelen. Op die manier kan je gemakkelijk laadsessies inplannen wanneer de elektriciteit het goedkoopst is. Ook heb je via de app een overzicht van de afgelopen laadsessies en heb je de mogelijkheid automatisch te verrekenen indien je zakelijk rijdt.

Met een domme laadpaal is het letterlijk ‘Plug & Charge’: stekker in de auto en laden maar. Het is niet mogelijk om laadsessies in te plannen via een app. Tijdens het laden houdt een domme laadpaal geen rekening met het stroomverbruik van het huishouden. Een van de domme laadpalen in ons assortiment is de Webasto Pure II.

Wij doen ons best de bestelling zo zorgvuldig en spoedig mogelijk bij je af te leveren. Bestellingen zonder installatiepakket die op werkdagen vóór 16:30 worden gedaan, proberen wij dezelfde dag nog te verzenden. Indien producten niet voorradig zijn, kan de levering van je bestelling iets langer duren. De op de website vermelde prijzen zijn exclusief verzendkosten tenzij je het installatiepakket erbij gekocht hebt. Bestellingen met installatiepakket worden door een van onze transportpartners GVT of Middelkoop bij onze installatiepartner afgeleverd. De installateur neem je product mee op de afgesproken installatiedag. Voor een bestelling met installatiepakket betaal je geen verzendkosten.

In Engelstalige landen wordt het begrip ‘smart charging’ gebruikt voor wat wij bedoelen met ‘slim laden’ (zie ook ‘Wat is een slimme laadpaal?’). Laadpalenfabrikant Alfen gebruikt de term smart charging echter voor de evenredige distributie van elektriciteit over meerdere laadpalen. Daarmee krijgen alle auto’s die opladen evenveel stroom.

Alle laadpalen laden elektrische auto’s op. Echter zijn ze niet allemaal even snel in het opladen van de auto’s. Het verschil hiertussen is afhankelijk van het laadvermogen van de laadpaal. Het laadvermogen kan gezien worden als hoe veel (en dus hoe snel) de laadpaal stroom kan doorgeven aan de auto. De verschillende laadvermogens variëren tussen 3,7kW, 7,4kW, 11kW en 22kW.

Load balancing zorgt ervoor dat de laadpaal rekening houdt met het stroomverbruik van het elektriciteitsnetwerk thuis of op de zaak. Dreigt het stroomnetwerk overbelast te raken dan schaalt een laadpaal met load balancing zijn energieverbruik terug om dit te voorkomen. De accu van je elektrische auto zal dan iets minder snel vol zijn, maar je voorkomt overbelasting (en mogelijke schade) aan je elektriciteitsnetwerk.

Langs de snelweg (bijvoorbeeld bij een FastNed-station) zie je vaak dat je gebruik kunt maken van een snellader. Deze snellaadstations kunnen jouw elektrische auto in relatief korte tijd opladen zodat je weet op weg kan. Als je onderweg bent wil je immers niet lang zitten wachten op een volle accu. In veel gevallen is je accu al na 20 tot 40 minuten voor 80% opgeladen. Voor deze verhoogde laadsnelheid betaal je over het algemeen wel meer voor de oplaadbeurt. Snelladen is daarom vooral interessant wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat en vaker voor kortere periodes snel wil opladen.

De onboard lader zit in je elektrische auto (onboard dus) en regelt de maximale laadsnelheid van de auto. De onboard lader komt in vier varianten:

  • 3,7kW
  • 7,4kW
  • 11kW
  • 22kW

Als er een laadpaal van 22kW gekoppeld wordt op een elektrische auto met een onboard lader 11kW, dan laadt de elektrische auto met 11kW op. Hier is de onboard de beperkende factor.

De subsidiepot (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)) voor particulieren is voor 2021 helaas al leeg. Gelukkig kan je vanaf 3 januari 2022 weer nieuw subsidiegeld aanvragen voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s. In 2022 bedraagt het subsidiebedrag voor een nieuwe auto €3.700 en voor een gebruikte auto €2.000.

Let op! Deze subsidies gelden alleen voor auto’s met een koop- of leaseovereenkomst die is afgesloten op of na 1 januari 2022. De elektrische personenauto mag dan ook niet eerder dan 1 januari 2022 op jouw naam staan.

Heb je een vraag?

Een laadpaal kopen voor thuis of het bedrijf? Onze laadpalen van de topmerken Alfen, Easee, EVBox, Wallbox en Webasto zijn terug te vinden in onze winkel. Meer informatie over het aankopen van een laadpaal en het installeren ervan, vind je op onze installatiepagina en bij de veelgestelde vragen. Voor telefonisch advies kan je ons bereiken via 085 004 1921.

Persoonlijk advies

Wij houden graag persoonlijk contact.

Snelle service

Je aankoop en installatie binnen enkele weken geregeld.

Vakkundige installatie

Door onze kundige monteurs.

Prijs op maat

Altijd een prijs op maat. Zo betaal je nooit te veel.