De Wallbox Quasar is ‘s werelds eerste bidirectionele laadpaal voor thuis. Auto’s staan 95% van de tijd geparkeerd en in een stilstaande elektrische auto zit genoeg energie om een huis voor wel vier dagen van stroom te voorzien. Momenteel kunnen slechts enkele automodellen terugladen.
Ontladen met de Wallbox Quasar
Met de Wallbox Quasar kun je tot 7,4kW opladen én ontladen. Met bidirectionele laadtechnologie kun je je elektrische auto zowel opladen als ontladen. Zo kun je je huis of het elektriciteitsnet van stroom voorzien met de accu van je auto. Met de Wallbox Quasar breid je het gebruik van je accu uit van alleen vervoer naar een elektriciteitsbron voor het huishouden.
Je elektrische auto als thuisbatterij
De accu van je elektrische auto kan in de meeste gevallen tot tien keer meer energie opslaan dan de standaard thuisbatterij. Wanneer je de accu van je elektrische auto voor meer dan ‘alleen’ rijden kunt gebruiken, gaat er een nieuwe wereld van mogelijkheden voor je open. Je auto kan energie leveren om huishoudelijke apparaten van stroom te voorzien. Zo kun je op momenten dat de stroomprijs hoog is de stroom uit je accu gebruiken en wanneer de stroomprijs laag is je accu weer vullen.
Slimmer omgaan met vraag en aanbod
Doordat we overstappen van fossiele brandstoffen gaat het elektriciteitsverbruik in Nederland omhoog. Bovendien gebruiken we steeds vaker stroom op hetzelfde moment. Lastig voor de netbeheerders die de vraag naar een beter functionerend elektriciteitsnet toch al niet kunnen bijbenen. Autobatterijen kunnen een deel van de oplossing zijn wanneer we ze gebruiken als krachtige energieopslagsystemen om energie op te slaan en te distribueren naar het elektriciteitsnet of naar je eigen woning. Met de Wallbox Quasar wordt je auto een rijdend energieopslagsysteem dat, wanneer deze stilstaat, kan helpen met de stabilisatie van het elektriciteitsnet.
V2G laden met de Wallbox Quasar
‘Vehicle to grid’ (V2G) betekent ‘van de auto naar het net’. Door met V2G op piekmomenten stroom uit de auto terug te laden, ontzorgen we het net voor een klein deel. De verwachting is dat hier in de toekomst steeds meer een soort energiemarkt ontstaat waarbij de particulier energieleverancier wordt door op piekmomenten stroom te leveren waar geld mee kan worden verdiend. Met slimme software kan de laadpaaleigenaar aangeven hoeveel stroom uit de autoaccu beschikbaar is om terug te leveren. Je moet immers wel nog op bestemming kunnen komen met je elektrische auto.