Een slimme laadpaal is verbonden met het wifi-signaal in huis en communiceert met je elektrische auto, app en mogelijk zelfs je zonnepanelen. Op die manier kan je gemakkelijk laadsessies inplannen wanneer de elektriciteit het goedkoopst is. Ook heb je via de app een overzicht van de afgelopen laadsessies en heb je de mogelijkheid automatisch te verrekenen indien je zakelijk rijdt.
Met een domme laadpaal is het letterlijk ‘Plug & Charge’: stekker in de auto en laden maar. Het is niet mogelijk om laadsessies in te plannen via een app. Tijdens het laden houdt een domme laadpaal geen rekening met het stroomverbruik van het huishouden. Een van de domme laadpalen in ons assortiment is de Webasto Pure II.
Wij doen ons best de bestelling zo zorgvuldig en spoedig mogelijk bij je af te leveren. Bestellingen zonder installatiepakket die op werkdagen vóór 16:30 worden gedaan, proberen wij dezelfde dag nog te verzenden. Indien producten niet voorradig zijn, kan de levering van je bestelling iets langer duren. De op de website vermelde prijzen zijn exclusief verzendkosten tenzij je het installatiepakket erbij gekocht hebt. Bestellingen met installatiepakket worden door een van onze transportpartners GVT of Middelkoop bij onze installatiepartner afgeleverd. De installateur neem je product mee op de afgesproken installatiedag. Voor een bestelling met installatiepakket betaal je geen verzendkosten.
WiR is aangesloten bij WebwinkelKeur. Via de website van WebwinkelKeur (klik hier) kun je zien wat onze klanten over ons zeggen en laat je gemakkelijk zelf een review achter.
In Engelstalige landen wordt het begrip ‘smart charging’ gebruikt voor wat wij bedoelen met ‘slim laden’ (zie ook ‘Wat is een slimme laadpaal?’). Laadpalenfabrikant Alfen gebruikt de term smart charging echter voor de evenredige distributie van elektriciteit over meerdere laadpalen. Daarmee krijgen alle auto’s die opladen evenveel stroom.
Load balancing zorgt ervoor dat de laadpaal rekening houdt met het stroomverbruik van het elektriciteitsnetwerk thuis of op de zaak. Dreigt het stroomnetwerk overbelast te raken dan schaalt een laadpaal met load balancing zijn energieverbruik terug om dit te voorkomen. De accu van je elektrische auto zal dan iets minder snel vol zijn, maar je voorkomt overbelasting (en mogelijke schade) aan je elektriciteitsnetwerk.
Wat we de type 1 stekker heet eigenlijk de Yazaki-stekker. Deze stekker wordt voornamelijk in Japan en de Verenigde Staten gebruikt. In Europa komt dit type stekker bijna niet meer voor. Met een type 1 stekker kun je alleen 1-fase laden.
De type 2 stekker, ook wel de Mennekes-stekker genoemd, is het standaard type stekker voor laadpalen in Europa. Met dit type stekker kun je zowel 1 als 3-fase laden.
Langs de snelweg (bijvoorbeeld bij een FastNed-station) zie je vaak dat je gebruik kunt maken van een snellader. Deze snellaadstations kunnen jouw elektrische auto in relatief korte tijd opladen zodat je snel weer op weg kan. Als je onderweg bent wil je immers niet lang zitten wachten op een volle accu. In veel gevallen is je accu al na 20 tot 40 minuten voor 80% opgeladen. Voor deze verhoogde laadsnelheid betaal je over het algemeen wel meer voor de oplaadbeurt. Snelladen is daarom vooral interessant wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat en vaker voor kortere periodes snel wil opladen.
De onboard lader zit in je elektrische auto (onboard dus) en regelt de maximale laadsnelheid van de auto. De onboard lader komt in vier varianten:
- 3,7kW
- 7,4kW
- 11kW
- 22kW
Als er een laadpaal van 22kW gekoppeld wordt op een elektrische auto met een onboard lader 11kW, dan laadt de elektrische auto met 11kW op. Hier is de onboard de beperkende factor.
De subsidiepot (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)) voor particulieren is voor 2021 helaas al leeg. Gelukkig kan je vanaf 3 januari 2022 weer nieuw subsidiegeld aanvragen voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto’s. In 2022 bedraagt het subsidiebedrag voor een nieuwe auto €3.700 en voor een gebruikte auto €2.000.
Let op! Deze subsidies gelden alleen voor auto’s met een koop- of leaseovereenkomst die is afgesloten op of na 1 januari 2022. De elektrische personenauto mag dan ook niet eerder dan 1 januari 2022 op jouw naam staan.
Wanneer je een klacht hebt over een product, onze service, of de service van één van onze partners dan horen wij dit graag. Via ons klachtenformulier kun je gemakkelijk je klacht aan ons doorgeven. Door het algemene nummer te bellen (085 004 1921) of te mailen naar [email protected] kun je met ons in contact komen. Je ontvangt binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie op je klacht.
Indien je niet tevreden bent met de afhandeling van je klacht dan kun je deze voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform. Klik hier om naar de website van de Geschillencommissie te gaan.